Kweker Rene van Dop: "Altijd op zoek naar unieke kansen in de markt"

Rene van Dop runt samen met zijn vader sinds 2008 de moderne kalanchoëkwekerij Solis Plant in 's- Gravenzande. De kwekerij heeft een oppervlakte van 3,1 hectare en een doorloop ruim 6 miljoen planten per jaar.
Vooral de veelzijdigheid van het ondernemen spreekt mij erg aan. Geen dag is het zelfde en ik ben met veel verschillende dingen bezig. Dat vind ik leuk!
De meeste handelingen op dit bedrijf gaan automatisch zoals het verplaatsen van kweektafels, het verdelen van de verkooppartijen op grootte, kleur en rijpheid en het bewateren middels een eb-en vloedsysteem.
Toekomstdroom verwezenlijken
Toen ik van school af kwam wilde ik mijn toekomstdroom als ondernemer in de tuinbouw, in het Westland, verwezenlijken. Mijn vader had zijn paprikakwekerij net verkocht omdat hij daar niet verder in kon uitbreiden. Samen zijn we toen de kalanchoëkwekerij begonnen omdat we ons met dat product goed kunnen onderscheiden in de markt.
Binnen de kwekerij zetten we ons met een vast team in voor onze prachtige planten. Zo houd ik mij, samen met 2 andere collega's, onder andere bezig met de verkoop en promotie van de planten. Andere collega's zijn dagelijks bezig met de teelt en de orderverwerking. Mijn vader kijkt over mijn schouder mee, maar neemt ondertussen wat stappen terug om straks van zijn pensioen te gaan genieten. Samen zetten we ons in om onze producten elke dag perfect de deur uit te krijgen.
We kweken voornamelijk de dubbelbloemige kalanchoë Rosalina. Daarnaast onderscheiden wij ons ook met de Grand Diva met de unieke bloemgrootte van 2 centimeter. Deze plant verkopen wij aan het hogere segment in Europa en daarbuiten. Door deze twee soorten bedienen wij diverse (niche) markten.
Le Chic Blooming Jewels
Sinds 2013 verkopen wij de kalanchoë Rosalina onder onze eigen
brand, genaamd Le Chic Blooming Jewels. We telen de Rosalina in
zeven verschillende kleuren, van wit tot rood en alles wat er
tussenin zit. Het jaar rond leveren wij de potplant in maat 10,5
centimeter, in bepaalde seizoenen leveren wij ook potmaat 6
centimeter als pilot. Onder ons eigen
brand verkopen wij ook potrozen en potchrysanten.
Veel kansen
We zijn continue op zoek naar nieuwe en unieke kansen wat betreft marktbenadering. Doordat we nog relatief kort bestaan hebben wij volop kansen in de toekomst. Een grotere marktbediening door uitbreiding van het assortiment en het laden van onze brand Le Chic Blooming Jewels. Daarnaast staat het promoten van de diverse gebruiksmogelijkheden van groene (bloeiende planten) op de planning voor de komende jaren.
Bloggers
Vooral in de promotie van de gebruiksmogelijkheden van kalanchoë zijn nog heel veel meters te maken. Zeker omdat de consument vaak niet weet wat er allemaal met het product kan. Ze kopen daarom geen bloeiende planten of zetten het altijd op dezelfde manier neer in huis. Ik ben van mening dat ik daar in mijn eentje geen verandering in kan brengen en zoek daar graag de samenwerking voor op met andere partijen. Zo hebben wij, samen met de FPC Kalanchoë en Bloemenbureau Holland in juni een groep vrouwelijke bloggers over de vloer gehad.
Zij gaan deze maand via social media de gebruiksmogelijkheden van de kalanchoë onder de aandacht brengen. Niet helemaal toevallig want de kalanchoë is deze maand de Woonplant van de maand. Op deze manier vragen we op een ludieke manier nog meer aandacht voor het product. We hebben de bloggers dan ook een beetje aan het werk gezet. We hebben hen drie stekjes Rosalina meegeven om thuis zelf op te kweken. Ik ben heel benieuwd naar de blogs en gekweekte resultaten, want telen blijft een vak!
Meer weten?
Wilt u ook met uw bedrijf in de blog staan? Stuur een e-mail naar socialmedia@royalfloraholland.com.