Weblog kweker John van Ruijven: In een vaas lelies gebeurt altijd wat

John van Ruijven is leliekweker en medevennoot bij Qualily. Hij begon op zijn achttiende in de kwekerij van zijn vader die hij begin jaren 90 overnam. Het bedrijf in Kwintsheul van 2,2 hectare produceert ongeveer 45 tot 50 duizend takken per week.
John krijgt na 38 jaar in het kwekersvak geen genoeg van lelies. Ik heb inmiddels zoveel kennis van en liefde voor de lelie. Ik kan me niet voorstellen dat ik iets anders zou kweken. Ik merk helaas wel dat er misverstanden bestaan over deze bloemen. Nederlandse consumenten klagen snel. Ze vinden dat lelies stinken, maar meer dan de helft heeft helemaal geen geur. Of ze mopperen over de vlekken die het stuifmeel maakt. Dat is eenvoudig op te lossen. Laat de vlek een halfuur drogen, borstel het kledingstuk en hang het vervolgens in de zon. Je zult zien dat de vlek verdwijnt.
Mooie verhalen
Mijn passie voor de lelie bracht me ooit bijna in de problemen. Een aantal jaar geleden ging ik met de promotiecommissie Yourlily naar Moskou. We hadden geen vergunning voor een fotoshoot op het Rode Plein. Er was dus een risico op arrestatie. De medewerkers van Yourlily en de modellen gingen - om niet op te vallen - apart door de controle. Met ongeveer 10 boeketten. Dat verliep gelukkig zonder problemen. Vervolgens liep ik daar met aan elke arm een model. Het viel voor hen namelijk niet mee om met naaldhakken over de kinderkopjes te lopen. Maar het is gelukt om prachtige foto's te maken. Zonder dat we werden opgepakt. Uiteindelijk ging een officier zelfs met ons op de foto. De leliepromotie leverde dus ook mooie verhalen op.
Het gaat om de relatie
Dat klanten onze producten en dienstverlening waarderen, is mooi. Toch ben ik ervan overtuigd dat kwaliteit niet het allerbelangrijkst is. Het gaat ook om de relatie, ze moeten het je gunnen. Bollenhandelaren komen wel eens met hun klanten een kijkje bij ons nemen. Dat doen ze graag, want wij laten het hele geautomatiseerde proces zien. Hierdoor ontstaat een band die net zo waardevol is als kwaliteit leveren.
Heerlijke geuren
Ik vind het belangrijk dat Qualily ook in de toekomst toonaangevend blijft. Wij blijven werken aan klanttevredenheid. Ik vind het belangrijk dat klanten respectvol over Qualily praten. En over onze lelies. Het zijn prachtige bloemen met heerlijke geuren. Omdat de knoppen op verschillende momenten open gaan, gebeurt er altijd wat in een vaas lelies.
Meer weten?